Blog_VR_banner_basis
24 april 2017

Virtual reality is de pubertijd voorbij

In de afgelopen twee jaar heb ik virtual reality (VR) in rap tempo volwassen zien worden, of op zijn minst flink zien gaan puberen. Al sinds de jaren ’80 vindt onderzoek plaats naar VR. Onder meer de ontwikkeling van de smartphone heeft voor zo’n ‘boost’ gezorgd dat VR nu toegankelijk is voor bijna iedereen. En sinds kort is VR binnen ABT voor iedereen beschikbaar in de twee VR-labs van onze vestigingen in Velp en Delft. In een fractie van de tijd die nodig was voor de transitie van tekentafel tot 3D-model, heeft VR zich binnen ABT in het (integrale) ontwerpproces genesteld. Inmiddels wordt VR in vele projecten toegepast. Hoe precies? Dat lees je in deze blog!

VR-lab
In ons VR-lab kunnen wij ieder 3D-model snel omzetten naar een virtuele wereld die door middel van een VR-headset meteen te ervaren is. Aanpassingen en varianten zijn real-time uit te voeren, waarna het resultaat direct zichtbaar is. Eindgebruikers, opdrachtgevers en ontwerpers kunnen op deze manier de esthetische, functionele en ruimtelijke waarden echt ervaren.

Afbeelding: VR Blog_Teun1_afbeelding_in_tekst_blog

Ontwerp, visualiseer en simuleer
In iedere ontwerpfase maken architecten, engineers, aannemers en gebruikers samen keuzes die de geometrie, de functionaliteit en de ervaring van een gebruiksruimte beïnvloeden. Het plafond een stukje hoger, het raam wat smaller of de trap een stukje verplaatsen zodat er op de overloop ruimte ontstaat voor een zithoek. VR maakt het zo eenvoudig om een gebouw te 'lezen', dat de gebruiker zich als vanzelf over de details gaat buigen. Wanneer de eindgebruiker weet hoe zijn lab er in grote lijnen uit gaat zien, kan hij zich immers bezighouden met details als de plaats van de stopcontacten. Daarnaast voorkomt dit teleurstellingen na oplevering: de opdrachtgever weet immers precies wat hij kan verwachten.

In één keer goed
Al decennia lang laat NASA zijn astronauten eerst oefenen in de virtuele wereld voordat zij de ruimte ingaan, omdat het in de ruimte in één keer goed moet gaan. De bouw is geen rocket science wordt (terecht) gezegd, maar in dit opzicht lijken de twee gebieden behoorlijk op elkaar. Het (ver)bouwen van een museum, rechtbank, kantoor of woonhuis vindt namelijk ook maar één keer plaats. Een testfase vóór gebruik klinkt dus zo gek nog niet. Een ander simulatievoorbeeld – om  zeker te zijn van de veiligheid van gebouwen – is het verifiëren van theoretische vluchtroutelijnen (die aan het bouwbesluit voldoen) met de praktische vluchtroutes die mensen in VR volgen. Zijn de nooduitjes duidelijk? Zijn er geen obstakels aanwezig? Is de vluchtroute logisch?

Gebundelde krachten
Door verschillende ontwerptools te koppelen, ontstaan nog sterkere hulpmiddelen om ontwerpkeuzes te beoordelen en funderen. Zo is voor museum Naturalis een parametrisch gevelmodel live in de virtuele wereld beoordeeld. Door met de parameters te ‘spelen’, is het mogelijk om snel varianten te bekijken en de consequenties hiervan te ervaren. Dit helpt enorm in de dialoog tussen architect, aannemer en leverancier.

Afbeelding: Teun_VR_4_afbeelding_in_tekst_blog

VR-toepassingen in de bouwwereld
In ons VR-lab blijven wij onderzoek doen naar verschillende toepassingen van VR binnen de bouwwereld. Zo kunnen we kosten, CO2-uitstoot en schaduwkosten al koppelen aan ontwerp-modellen waardoor de effecten van varianten onmiddellijk inzichtelijk zijn. Door computers in combinatie met VR-headsets te laten visualiseren en simuleren, zijn ontwerpkeuzes sneller inzichtelijk. Zo kunnen ontwerpers zich focussen op het creëren van concepten, het oplossen van problemen en het leggen van verbanden die leiden tot die essentiële ontwerpkeuzes. Zaken waarin zij beter zijn dan computers!

Vragen?
Heb je vragen of wil je meer weten over VR? Reageer dan hieronder of kijk op www.abt.eu/virtualreality.

Afbeelding: VR Blog Teun3_afbeelding_in_tekst_blog

Reacties

Er zijn nog geen reacties

Uw reactie

Deel dit bericht