Boijmans van Beuningen_MVRDV_banner_ABT
26 februari 2018

Het esthetisch beoordelen van free-form glasgevels in virtual reality

Door de continue ontwikkelingen binnen de glasindustrie nemen de technische mogelijkheden voor de productie van glasgevels snel toe. Architecten doen hier hun voordeel mee door steeds meer complexe free-form glasgevels te ontwerpen. In deze blog leg ik uit hoe virtual reality kan bijdragen aan de technische uitwerking van deze free-form glasgevels. 

Free-form vormen
Een voorbeeld van een free-form glasgevel is de dubbelgekromde gevel van Depot Boijmans Van Beuningen, ontworpen door MVRDV. Het project is inmiddels in uitvoering en zal een veilige plek vormen voor de Rotterdamse kunstcollectie in een publiek toegankelijk kunstdepot. Het sferisch gevormde gebouw zal als een grote spiegel optreden. Maar hoe ontwerp en beheers je de esthetische kwaliteit van dit soort gevels? 

Een van de grote uitdagingen is de uitlijning van het glas, zodat het als één effen oppervlak zal werken, inclusief toleranties. Door gebruik te maken van parametrisch ontwerpen en virtual reality (VR) krijgt de architect de kans om af te wegen wat esthetisch acceptabel is. Tegelijkertijd kan de klant bepalen wat vanuit zijn standpunt acceptabel is, aangezien een gladder oppervlak onvermijdelijk de totale prijs beïnvloedt door het verscherpen van de toleranties. VR-ervaringen kunnen in een vroeg stadium van het ontwerpproces helpen in de dialoog tussen aannemer, architect en klant om zo de ontwerpomstandigheden af te stemmen, zoals kosten en constructiemogelijkheden.

Parametrisch ontwerpen
Door de complexe vorm van deze glasgevel en de hoge mate van repetitie van de glaspanelen werd gekozen voor de inzet van parametrisch ontwerpen

Afbeelding: Boijmans Van Beuningen Blog Teun

Door middel van parametrisch ontwerpen werd de wiskundige definitie van alle glazen panelen, vliesgevels en elementen gerationaliseerd in ontwerpregels (zie de afbeelding hierboven). Deze regels werden aan de computer geleerd door dit te programmeren. De parametrische aanpak biedt een flexibele projectdefinitie die het mogelijk maakt om de vorm gemakkelijk te wijzigen en te verbeteren. En het biedt de mogelijkheid om verschillende varianten te creëren in een iteratief ontwerpproces.

Afbeelding: Tekening Boijmans van Beuningen

Virtual Reality
Het beoordelen van varianten met behulp van VR geeft de ontwerper onmiddellijke feedback. Beslissingen rondom een nieuwe variant zijn zo sneller te nemen. Voor bijvoorbeeld een project als het Depot Boijmans van Beuningen Museum zijn dit ontwerponderwerpen als paneelverdeling en voegbreedte (kleinere voegen zijn niet altijd beter). Ook biedt VR uitkomst om te beoordelen welke productietoleranties meer aandacht verdienen tijdens de productie van het glaspaneel. Als het totale oppervlak er glad uit moet zien, kunnen de toleranties in de kromming belangrijker zijn dan die voor de voegen. Vooral voor deze spiegelende gevel is het van groot belang om controle te hebben over deze toleranties, omdat toleranties direct zichtbaar zijn als gevolg van reflectievervorming. Afwijkingen zullen voorkomen in paneelbreedte, -hoogte en -dikte. Bovendien voegt het warm buigen van het glas nog meer uiteenlopende toleranties toe, zoals contourafwijking of een gedraaide buiging. Het lamineerproces zal afwijkingen in de uitlijning van de enkelvoudige en – nog meer – voor de dubbele glaspanelen introduceren. Bij coatings is een verschil in kleur mogelijk voor enkel- en dubbele beglazing. Voeg dit samen en de esthetische beoordeling van het VR-model is een welkome toevoeging van manieren om de kwaliteit te toetsen en te accepteren voor de start van de bouw.

Kwaliteit
In de toekomst kunnen veel projecten profiteren van de toepassing van VR-beoordelingen in het ontwerpproces. De ervaring van verschillen tussen de theoretisch perfecte gevel en de gevel met toleranties op het glas, kan de dialoog over kwaliteit en toleranties voeden, discussies voorkomen en de kwaliteit van de free-form gevels verbeteren.

Nog een stap verder zou het zijn om alle panelen na productie te scannen, te analyseren en de plaatsingspositie van elk unieke paneel te optimaliseren. Op deze manier kunnen de toleranties van naastgelegen panelen elkaar compenseren, zodat het spiegelbeeld meer continu is en de voegen rechter, om zo een "as built" VR-model te krijgen!

Reacties

Er zijn nog geen reacties

Uw reactie

Deel dit bericht